Powered By Blogger

Khamis, 11 Disember 2014

Tart shell @ kulit tart

Assalamualaikum & selamat pagi..

Alhamdulilah siap jgk kulit tart utk order esok ni. Ngantuknyer..huaaawww...sangap la plk!!

Esok making Blueberi cistat plk..syukur alhamdulilah..




Ni aku kongsikan resepi kulit tart utk sesiapa yg berminat nk cuba. Resepi ni aku dpt dr kelas yg aku joined dulu & resepi nilah yg aku guna selalu kalo ada org order.

Bhn2nyer :

100 gm   gula aising
200 gm   marjerin / buttercup
1 biji telur
390 gm  tepung gandum
sedikit esen vanila (optional)

Cara2nya :

1. Pukul marjerin & gula aising sampai sedikit putih, sikit jew taw.

2. Masukan telur & pukul smpai sebati.

3.Pukul guna speed slow & masukan tepung 
sedikit sedikit smpi habis.

4. pastu uli sekejap jew guna tangan bgi doh rata & di sekeliling mangkuk bersih.
( jika doh lembik sgt masukan lgi tepung tpi sikit2 jew jgn over plk)

5. Masukan doh dlm plastic & simpan dlm peti ais 30' minit @ lebih lama pun xper ( aku biasa buat doh mlm esok pgi bru terap dlm acuan)

6. Keluarkan dr peti ais biar sekejap kasi lembut & baru di terap dlm acuan tart.

7. Bakar dlm oven 15' minit suhu 180'. @ nampak tart tukar kaler tpi bkn kaler hangus tau.

Selamat mencuba.

Ok sambung esok plk...gud nite..tido tido tido..zzzz






Tiada ulasan:

Catat Ulasan